Vedlikehold av motoren og båten før vinteren setter inn
Nå er det på tide å se over båten før
vinteren. En av de svenske forhandlerne har laget en bruksanvisning
trinn-for-trinn på hvordan konservere motoren.
1. Olje- og filterbytte
Du bør bytte olje og filter minst en gang per sesong, vanligvis på høsten i forbindelse
med opptak av båten. Fordelen er at motoren står med fersk olje gjennom
vinteren. Gammel olje kan effektivt bryte ned motoren.
Bytt oljefilter. Filtret renser oljen for sot og metallpartiklar og hindrer unødvendig
slitasje på motoren.
Slik gjør du:
Start motoren mens båten ligger ved bryggen. La motoren komme opp til arbeidstemperatur. Slå motoren av, dra ut oljepinnen og før slangen/stussen til en oljeskiftepumpe inn i hullet og pump oljen ut. Bruk et kar med volumangivelse slik at du er sikker på at du har fått ut all den gamle oljen.
Slagg og urenheter samles typisk i
bunnen av sumpen. Forsøk derfor å suge opp så mye av urenhetene som mulig. Bruk
en filtertang for å løsne og fjerne oljefilteret, det kan sitte ganske godt
fast. Ha en klut og bøtte klart så begrenser du søl.
Påfør litt olje på gummipakningen på
det nye filter, monter det nye filteret og dra til med håndkraft. Når du føler
der er motstand, så drar du cirka en halv omgang til. OBS! Bruk ikke
filtertang.
Når filtret er på plass, er det på tide å helle på riktig mengde ny motorolje. Husk også på filtrets volumen når du heller på olje. La oljen synke ned og kontroller med målepinnen før du starter motoren opp igjen. Start så motoren. La den gå en stund, slik at den nye oljen kommer inn overalt. Kontroller for evt. lekkasje ved oljefiltret. Etter noen minutter stopper du motoren og sjekker oljenivået.
2:1. Konservering av kjølesystemet - saltvannskjølte motorer
Med riktig vedlikehold og regelmessig kontroll av kjølesystemet minimerer
risikoen for skader på grunn av overoppheting. Den hyppigste årsaken til at
motorens kjølekanaler ruster, er dårlig motor-konservering. Når motoren er tom
for vann, og der er syre i kanalene er grobunnen for rustangrep til stede.
Det spiller en mindre rolle om motoren er salt- eller ferskvannskjølet. For å
unngå frostskader og korrosjonskader under vinterlagring er det viktig at du
konserverer kjølesystemet når båten er tatt på land.
OBS! Konservering av kjølesystemet bør du gjøre på land, det kan
være en risiko for vanninntrenging i båten.
Slik gjør du!
Saltvannskjølte systemer
Prinsippet bak konservering av kjølesystemet, bygger på at kjølekanalene skal "spyles igjennom" og deretter renne tørre. Først løsnes sugeslangen fra saltvannspumpen på innsiden. Koble til en ny (lengere) slange til saltvannspumpens innside og trekk den ned til en bøtte som hele tiden fylles med ferskvann.
Det er veldig viktig å kontrollere at saltvannspumpen ikke kjører tør.
Impelleren vil gå i stykker og skader på motoren kan bli en følge av dette. Det
er også veldig viktig at saltvannspumpen virkelig suger selv. Man må absolutt
ikke koble til en spyleslange, som med trykk spruter vann inn i motorens
kjølesystem.
Kjør motoren på tomgang, cirka 10-15 min. eller til motoren har nådd en
tilfredsstillende arbeidstemperatur og termostaten åpner seg. Ved å la motoren
kjøre en stund, skylles all slam og salt ut av motoren.
Skru av motoren. Sett nå sugeslangen ned i blandingen av vann og glykol.
Plasser ei bøtte ved eksosrøret. Start så motoren igjen. På denne måten kan
glykolblandingen sirkulere flere gange i motoren. Etter noen minutter er du
ferdig. Skru av motoren igjen, og la resten av glykolblanding være igjen i
motoren. Den gir en frostbeskyttelse og også en konserverende hinne på
overflaten av kjølevannskanalene. Kontroller og rens evt. også saltvannsfilteret.
Hvis motoren skal beskyttes i lengere tid enn vanlig, kan man med fordel bruke emulgerende konserveringsolje. Følg fremgangsmåten som er beskrevet ovenfor, men tøm systemet, konserveringsoljen gir ikke noen frostbeskyttelse.
2:2. Konservering av kjølesystemet - ferskvannskjølte motorer
Med
riktig vedlikehold og regelmessig kontroll av kjølesystemet minimerer risikoen
for skader på grunn av overoppheting. For å unngå frostskader og
korrosjonsskader under vinterlagringen, er det viktig at du konserverer
kjølesystemet når båten er tatt opp på land.
OBS! Konservering av kjølesystemet bør du gjøre på land, det kan være en risiko for vanninntrenging i båten.
En ferskvannskjølt motor har to kjølesystemer: Et saltvannskjølt system, hvor oljekjølere, varmevekslere og på visse motorer også eksosrør konserveres på samme måte som for saltvannskjølte motorer. Motorblokken og topstykket er derimod kjølt med ferskvann. Dette system kjøles av saltvannet i varmeveksleren.
Slik gjør du!
Ferskvannskjølte systemer
Kontroller frysepunktet på det interne kjølesystems kjølevæske med en
glykolmåler og fyll på etter behov. Kjølevæskeblandingen mister de
korrosjonsbeskyttende egenskapene etter hvert, og bør derfor skiftes ut minst
annen hvert år. Kontroller og rens evt. også saltvannsfilteret.
Konserver den saltvannskjølte delen av systemet på samme måte, som vi har
beskrevet ovenfor.
Kontroller væskenivået på det Ferskvannskjølte systemet i
ekspansjonsbeholderen. Sjekk at alle kraner og propper er lukket. Noen motorer har zinkanoder i varmeveksleren. De skal skrues ut
og kontrolleres. Zinkanoder skal skiftes, hvis 50 % er tæret
bort.
3. Termostaten
Hvis du har en temperaturmåler på ditt instrumentpanel, kan du se om motoren holder riktige arbeidstemperatur.
For høy temperatur skyldes ofte blokkerte kjølevannsinntak eller kjølevannskanaler, feil i varmeveksleren eller en defekt impeller. For lav kjølevannstemperatur betyr som regel defekt termostat.
Det er forholdsvis enkelt å kontrollere om termostaten fungerer som den skal: Fjern termostathuset og ta termostaten ut. Noter det gradtallet som er gravert inn. Legg termostaten i f.eks. en kasserolle med vann sammen med et steketermometer. Kontroller at termostaten åpner ved det gradtallet, som du noterte. Hvis dette ikke er tilfellet, så skal du bytte termostaten.
4. Impelleren
Impelleren pumper kjølevann igjennom motorens kjølesystem. Man kan si at impellerpumpen er motorens hjerte, og at impelleren er hjerteklaffene. Det er derfor veldig viktig å kontrollere at impelleren er i god forfatning. Man bør uansett bytte impelleren minst annen hvert år. Gummi eldes og blir hardt. En gammel impeller er derfor ikke like effektiv som en ny.
For å beholde impellerens spenstighet, så kan man gjøre følgende: Skru kjølevannpumpens lokk av og ta impelleren ut. Sørg for at dette gjøres etter konserveringen. Forsøk å ta den ut med fingrene. Hvis det ikke er mulig, bruk en tang eller et par skrutrekkere. Bruk verktøyet veldig forsiktig slik at ikke impeller eller pumpe blir skadet. Skyll impelleren ren i ferskvann og oppbevar den mørkt i en lukket plastpose under vinterhalvåret. Du kan også med fordel smøre den inn i et tynt lag silikonfett.
5. Kjølevannsslanger / eksosslanger
Gummi blir sprøere med tiden, så engang i mellom bør du kontrollere at det ikke er noen sprekker i slangene. Det er ikke nok å se på slangene, man skal vri og dra i dem for at evt. sprekker skal synes. Kjølevannslanger som lekker er en sikkerhetsbrist som kan forårsake overoppheting av motoren, eller at motoren fylles med vann. Eksosslanger som lekker kan gi farlige gasser ombord, samt forårsake vanninntrenging i båten. Før du forlater båten for vinteren, så inspisere nøye kjølesystemets og eksos-systemets slanger og slangeklemmer. Erstatt alle slanger som ikke føles bløte, elastiske og smidige. Bytt også de slangene som har sprekker. Stram samtidig alle slangeklemmer.
6. Drivreim
Kontroller noen ganger i året at drivreimene til generator og ferskvannspumpen er spent korrekt. Du skal kunne trykke reimen ned cirka 10 mm midt mellom reimskivene, hverken mer eller mindre. Kontroller reimspenningen etter noen timers kjøring. Du bør også kontrollere reimens utseende før vinterlagringen. De må ikke være sprukket eller frynsete.
En feilfri drivrem gi bedre lading fra generatoren og minsker samtidig risikoen for overoppheting. Der bør alltid finnes en ekstra reim i reserve ombord.
7. Drivstoffsystemet
Når du kontrollerer og tar service på drivstoffsystemet, er det ut i fra et sikkerhetssynspunkt viktig at du er omhyggelig og hele tiden bruker originaldeler. Det er spesielt viktig at du ikke får noe skitt inn i det meget følsomme drivstoffsystemet. Ved opptak skal man sørge for at drivstofftanken enten er helt full eller helt tom. Årsaken til dette er at man på denne måten minsker risikoen for kondens og dermed vann i drivstoffet. Vann i drivstoffet fører til problemer neste sesong.
Hvis du har et ekstra montert drivstoffilter med vannseparator mellom motor og tank, så skal evt. vann dreneres innen vinterlagringen. De gamle drivstoffiltrene lar du sitte på. De byttes på våren før sjøsetting. Hvis du har hatt problemer med smuss i drivstoffet og blokkerte filtre under sesongen, er det nå gode muligheter, i løpet av vinteren, for å rengjøre drivstofftanken helt ren.
8. El-systemet ombord.
Havluft er et barskt driftsmiljø for et el-system, det utsettes for både høy
fuktighet og salt. På grunn av dette kan el-systemet ombord rammes av
krypstrøm, oksydering og spenningsfall, hvis du ikke vedlikeholder systemet
regelmessig.
Kontroller at ledninger ikke er skadet eller utsatt for slagvann; skulle dette
være tilfelle, er det en risiko for at krypstrøm kan komma ut til motor og
drev, eller i vannet i skottet. Hvis krypstrøm får lov
til åt forekomme, kan det gå ut over den galvaniske korrosjonsbeskyttelsen, og
det kan på kort tid oppstå store korrosjonsskader.
Slik gjør du!
Skru batterikablene løse, rengjør kabelskoene og smør dem med fett eller
lignende, beregnet til poler. Kontroller elektrolyttnivåer på batteriet og lad
batteriet opp.
Et batteri lader ut når det ikke brukes, batteriet bør vedlikeholds lades et
par ganger i løpet av vinteren. Utlading skjer raskere når det oppbevares i et
varm rom. Batteriet bør derfor oppbevares på et kaldt lager, i kjelleren eller
lignende. Hvis det er fulladet, kan det være montert i båten. OBS! Et
batteri tar skade av å være utladet over lengre tid, og et utladet eller dårlig
ladet batteri kan fryse til is, og dermed ødelegges.
Tørk skitne og fuktige kabler rene. Spray koblingspunktene, kontaktene og
sikringsklemmene på motoren og under instrumentbrettet med universalspray. Løsne og rengjør alle koblingspunkter som er
oksiderte.
9. Ventilasjon under vinterlagring
Det er viktig med ventilasjon under vinterlagringen. Luften skal kunne sirkulere i båten. La dører og luker være åpne, så unngår du kondens og mugg. Dette gjelder også luken til motorrommet.
Sørg også for å rengjøre under og ved siden av motoren. Bruk et avfettningsmiddel. Et rent motorrom er en forutsetning for høy
sikkerhet ombord. Dessuten lukter det mindre olje og servicearbeidene blir
enklere og mer behagelig å utføre.
Til hver motor finnes det en instruksjonsbok som inneholder mer detaljerte
informasjon. Tidsintervaller som er oppgitt over, er kun generelle
retningslinjer og varierer mellom de forskjellige motortypene. I
instruksjonsboken finner du service intervaller som passer akkurat din motor.
Les også Vinterkonservering av
påhengsmotorer som giver en god instruksjon i
hvordan og hva, du bør gjøre med din påhengsmotor.