Gelcoat skader og reparasjoner
Gelcoat/ topcoat er et genialt materiale til glassfiberbåt, men når uhellet er ute og man skader gelcoaten må det repareres. Her viser vi hvordan vi gjør reparasjoner av skader i gelcoat.
Vår Vintage Racer er en noe arret kriger fra 1985. Men gelcoaten er fra en tid hvor kvaliteten på gelcoat var av vesentlig bedre kvalitet enn hva den er i dag. Dette kommer av de restriksjoner på hva som man får ha i av forskjellige ingredienser. Derfor er det flere og flere verft som har gått over til å male båten i stykker om kundene ønsker mørke farger. Båtbyggere anbefaler her hovedsakelig Awlgrip eller Perfection Pro som har en vesentlig bedre slitestyrke og UV beskyttelse enn gelcoat, og krever ikke polish og voks hvert år.
Gelcoat er likevel fortsatt genialt, og lett å arbeide med hvis man gjør rett.
Visste du at topcoat er gelcoat blandet med parafinolje?
Her et par triks.
Man kan ikke se at denne vintage raceren ble født i 1985. Etter en grundig polish og voks er den imponerende flott. Det skyldes at gelcoaten er relativ tykk og sterk, og kan derfor vannslipes med liquid rubbing som fjerner all død gelcoat. Problemet er at om man gjør dette for ofte så er det ikke mer gelcoat igjen og man blotter glassfiberen, og da må man male båten.
Over ser du et eksempel på dekk som er ganske lett å reparere da gelcoat på dekk ikke er høyblank og den er ru pga. sklisikringen.
På dekk satt det en gammel stygg skorstein til dieselfyret. Den var ikke lengre i bruk, og siden vi ikke ønsker å seile rundt med unødvendig skrammel og vekt, skulle den vekk.
Etter at vi hadde montert ned den var det fure full og et stort hull. De små hull i båten kan fylles med Polyestersparkel eller glassfibersparkel som inneholder litt tråder som styrker polyesteren, som om ikke har noen styrke. I det store hullet har jeg med en hullsag laget meg en propp i marinefiner, som nærmest passer ned i hullet, som er limet i kanten med limpulver blandet med epoxy. Merk at Gelcoat ikke binder på epoxy, hvorfor limkanten skal være så smal som mulig og slipes rent før det kan påføres polyester matte. Man sliper en helling i hullet og ut til rent fiber.
Her er det klart til påføring av matte.
Husk… ikke vær stresset, ha god tid. Jeg har klippet 5 stk. 300 grams matter i forskjellige størrelser. Den miste først, deretter bygger jeg ut, helt ut til gammel gelcoatkant. Jeg har blandingsbeger som tåler oppløsningsmidler, en liter polyester med helletut, en herder og en aluminium-rulle til å trykke luft ut av polyestermattene.
Husk å rense aluminums-ruller efter bruk med aceton.
Dette lille reparasjonssettet, polyester reparations-kit, løser de fleste mindre reparasjoner på båten.
Her er det lagt fem lag med matte og alt luft er presset ut med hjelp av aluminiumsrullen.
Her er det herdet og slipt, og man ser tydelig trådene som styrker polyesteren gå igjennom. HUSK å slipe en hulning slik at gelcoaten kan legges på uten at området blir høyere.
Slipt klart til påføring av gelcoat.
Maletape settes nøyaktig slik at en skarp kant bliver skapt igjen. Jeg har lagt et lag igjen med gelcoat innen sluttlaget (topcoat i samme farge som dekket 8003).
Deretter påføres topcoat (gelcoat med parafin). I har jeg puttet fyllmiddel og så påført med strukturrulle.
Her er det ferdig, og er veldig fornøyd. Man kan ikke se at det har sittet en skorstein her tidligere. Sliper dette med en excentersliper for å få de skarpeste toppene av.