Watski Logo Light
Forslag
Viser av produkter
Vis alle

GUIDE: Service av din påhengsmotor

Service av påhengsmotoren er både enklere og morsommere enn du tror. Du trenger heller ikke så mange spesialverktøy, så det er veldig enkelt å komme i gang.

Selv om det er litt tid til vinterforberedelser, er det alltid bra å være forberedt. Å utføre service på din egen motor gir deg et godt innblikk i motoren, noe som også vil være en hjelp hvis det oppstår en feil på motoren ute på vannet. Vi har laget et «trinn for trinn» guide til deg med gode råd.

1. Kjør motoren igjennom ferskvann


Dette er nok det viktigste tipset for vinteropptak, da det forhindrer korrosjon av kjølesystemet. Saltvannet blir vasket bort med ferskvann, som ikke er på langt nær så aggressivt som saltvann.

Du kan rengjøre en søppelbøtte og fylle den med ferskvann. Vannet skal dekke hele girkassen før du startet motoren. For større motorer kan du bruke en spylemuffe slik at du ikke trenger å fjerne motoren fra båten.

Kjør motoren varm og sjekk at kjølingen fungerer som den skal med kjølestrålen. Du kan sette motoren forsiktig i giret og belaste den.

2. Sprøyt med konserveringsolje (OBS! kun til 2-takts motorer)


Fjern dekselet/lokket fra motoren. Hvis innsuget er beskyttet, fjern denne beskyttelsen. Slå av drivstoffet eller fjern drivstoffslangen. Når motoren begynner å stoppe/hakke på grunn av mangel på drivstoff, sprøyt en del med konserveringsoljen inn i innsuget til motoren stopper helt. Sett beskyttelsen på nytt og sett på dekselet/lokket. På en 4-takts motor skiftes man motoroljen og oljefilteret isteden.

3. Drivstofftanken

Fyll diesel additiv i tanken, dette forhindrer at kondens og vann dannes i bensinen i vinterperioden.

4. Vask motoren

For å forhindre korrosjon av motoren på grunn av saltvann, er det bra å vaske hele motoren utvendig. Bruk varmt vann med en mild sjampo. Skyll med rikelig med ferskvann. Tørk av motoren med en ren klut eller pusseskinn.

5. Bytt giroljen

Heng motoren på en motorbukk eller lignende. Sett en bøtte for å samle oljen under girkassen. Ta en kraftig skrutrekker og fjern den nedre oljeskruen for giroljen. Åpne deretter den øvre oljeskuen. Åpne deretter den øvre oljeskruen. Oljen renner ut og skal helst være svart / grå, ikke brun. Hvis den er brun og hvitaktig, betyr det at vann har kommet inn i girkassen. Dette skyldes ofte at pakningboksen rundt propellakselen lekker. Hvis den lekker, må girkassen testes og repareres av en motormekaniker på et marine verksted. Det kan også være at oljeskruens fiberpakning er mangelfull, vær ekstra forsiktig så du ikke skader den. Hvis den er skadet, må du bytte ut den. La oljen renne til alt er ut av girkassen. Du leverer oljen til nærmeste gjenvinningstasjon.

6. Skift ut/kontroller sinkanoder

På motoren er det montert flere sinkanoder. Deres oppgave er å "ofre" seg for motoren så den ikke korroderer. Sinkanoder må skiftes ut når det er mindre enn 50% av dem igjen.

7. Skift ut/kontroller tennstift

Fjern tennstiftkablene forsiktig fra tennstiftene. Ikke trekk i kabelen, men trekk tennpluggdekselet forsiktig. Ikke dra i kabelen, men dra forsiktig i tennstift dekselet/lokket. Bruk en tennstiftnøkkel for å skru av tennstiften. Skift ut tennstiften hvis motoren har kjørt mye, eller det har gått en lang tid siden sist du byttet dette ut. Sprøyt litt konserveringsolje inn i hullet der tennstiften sitter. Roter motoren forsiktig med startsnoren før du monterer tennstiftene igjen.

9. Smør litt mer ...

Alle bevegelige deler drar fordel av vanntett fett. Enten kan du bruke en spray eller en boks med fett og en liten børste. Drei gas-spaken, girspaken, osv. - alle bevegelige deler bør ha fett på seg. Ikke glem skruene du bruker når du monterer motoren godt på båten. Hvis du har ratt, kabel- eller hydraulisk kontrollså er det fint å gi dem litt fett også.

10. Skift ut drivstoffilter/vannutskiller-filter

En del motorer har drivstoffilter eller vannutskiller-filter som skal tømmes, skiftes eller rengjøres. En del motorer har også en eksternt filter og dette bør skiftes ut hvert år. Det er ekstra viktig da motorproblemer ofte har med kvaliteten av drivstoffet å gjøre. Har du en gammel ståltank, kan det være at den har fått rust inni, og da bør den skiftes til rustfritt eller i plast (art. nr. 108402). Kontroller alle slanger fra tanken til motoren om det er lekkasjer eller sprekker.

11. Propellen


Først må du sørge for at motoren ikke kan starte utilsiktet ved å fjerne tenningshetten eller løsne dødmannsmekanismen (den røde spiralslangen) ved tenningsnøkkelen.

Løsne sporet på låsemutteren ytterst på propellakselen. Fjern låsemutteren, stram den, spray med litt smøremiddel. Hvis propellen sitter fast, vipp den forsiktig av med en trekile. Sjekk at det ikke er skader på propellen, hvis det er skader kan dette føre til ubalanse og vanninntrenging i girkassen. Sjekk at det er fritt for fiskeliner osv. Smør deretter propellakselen grundig med vanntett fett og sett på propellen igjen.

12. Beskyttelse


For å beskytte motoren mot korrosjon, spray hele motoren med 6-66. Motoren får et tynt lag olje som beskytter den mot fuktighet og korrosjon. Spray på elektriske koblinger for å forhindre rust. Tørk av med en tørr klut, og etterlatt bare et tynt beskyttende lag olje.

13. Motordeksel/trekk

En fin motordeksel/trekk er alltid fint og øker også salgsverdien. Vask den og poler den med båtvoks akkurat som du gjør med resten av båten.

14. Påfyll på girolje

Det er veldig viktig å ikke bruke de gamle pakningene på giroljeskruen når du skifter olje. Kjøp alltid nye, de er ikke veldig dyre heller og det er et veldig dumt sted å spare.

For små motorer, bruk bare girolje på tube. For de store motorene er det bedre med en flaske med pumpe eller ekstern pumpe. Trykk eller pumpe oljen fra det nederste oljehullet på motoren til den renner ut i det øverste hullet. Når giret er full av olje, hold trykket fra pumpen på det nedre hullet mens du skrur oljeskruen i det øverste hullet. Når den sitter, fjerner du rakst oljepumpen fra det nedre hullet og monterer den nedre skruen. Få gjerne hjelp av en god venn! Tørk av overflødig girolje. Og la motoren overvintre med frisk olje.


15. Oppbevaring

Oppbevar motoren kaldt, men tørt. Motoren kan (4-takt skal ligge med styrestangen nedover sånn at oljen ikke går tom) ligge eller henge på en motorbukk. Dekk motoren med et trekk, så den ikke blir støvet ned eller får riper i seg under oppbevaringen.

Verktøy du behøver:


- Stor skrutrekker.
- Skiftenøkkel.
- Fettsprøyte.
- Fett.
- Liten pensel til å smøre med.
- Tennpluggnøkkel.
- Klut.
- Bøtte/balje.
- Tønne/Søppeldunk til å kjøre motoren i.
- Vaskesvamp og bøtte.
- Pusseskinn eller lignende.
- Nebbtang til å avmontere splitten på propellen.

*Vær oppmerksom på at guiden beskriver de generelle forholdene for hvordan vinteroppbevaring skal utføres, og at motoren din kan kreve en veldig spesiell service eller fremgangsmåte, som vi ikke beskriver her. Spør derfor motorprodusenten om råd eller snakk med de du har kjøpt motoren hos om spesifikke tilfeller.

?
Handlekurv
Logg inn
Glemt ditt passord?
Bli medlem
Allerede medlem? Logg inn her for å ta del av fordelene
Glemt passord
Fyll inn din e-post nedenfor og vi sender deg en e-post om hvordan du tilbakestiller ditt passord