Velg kompass til båten
I denne guiden får du konkrete tips om hva du bør tenke på når du velger kompass, slik at du lettere kan holde kursen.
Her finner du alle våre kompasser.
Båtkompass til motorbåt
En motorbåt har større krav til demping av kompassrosen for å unngå en flakkende visning på grunn av høyere hastigheter. Silva har en serie kompasser med enestående stabilitet under alle forhold. Den konformede NO SPIN-kompassrosen påvirkes nesten ikke i det hele tatt av båtens hastighet eller vibrasjoner fra motoren.
Kompasset har en hovedstyringsskala på den horisontale delen av kompassrosen og direkte avlesning på rosens vertikale kant. Dette gjør den ideell for båter med sittende eller stående rormenn. 100-seriens front- og toppavleste kompasser har bare et gult styrkestrekk, som muliggjør rask og sikker avlesning med et blikk. Skalaen er synlig med en diameter på 70 mm, og kompasset har perfekt demping takket være væskens egenskaper og den kardanske opphengingen.
De fleste kompasser til motorbåter tillater enten skottmontering eller flush-montering. Velg monteringsalternativet som passer best for din båt, og sørg for at kompasset er ordentlig montert, slik at det forblir stabilt selv ved høyere hastigheter.

Kompass til seilbåt
Har du derimot en seilbåt, trenger du et kompass som kan tåle krengning bedre enn et motorbåtskompass. Skottmonterte seilbåtskompasser gir presis avlesning og en stabil kompassrose (med tre balanserte gule styrstrekk) under alle forhold og i alle vinkler. Disse styrstrekkene holder seg vertikale selv ved ekstrem krengning på lengdeaksen, maks 45 grader. To ekstra styrstrekk gjør det lettere å lese av fra relingen. Alle kompassene er fylt med transparent væske for å forlenge kompassets levetid.
Racingkompasser
Elitmodeller for kappseiling er utviklet av verdens beste seilere og olympiske deltakere. De taktiske skalaene og mulighetene for raske avlesninger gir deg en fordel som kan gjøre hele forskjellen. Den konformede kompassrosen med balanserte styrstrekk har en hovedstyringsskala på den horisontale delen av rosens kant og en taktisk skala på den vertikale kanten. Oppdagelsen av vindkantringer kan bety forskjellen mellom å vinne og tape. Silvas taktiske skala er gradert fra 0–20 med tilsvarende tall på både babord og styrbord. Hvis avlesningen på styrbord er 2, skal avlesningen på babord etter en stagvending også være 2. Dette er en stor fordel på en triangelløype, der du ønsker å kunne se vindkantringene og ikke bare den aktuelle kursen din.