Watski Logo Light
Forslag
Viser av produkter
Vis alle

4 ting du skal sjekke før sesongstart

Raymarine Pro-ambassadøren Alan Watson deler sin sjekkliste for kontroll av båten før sesongstart, sånn at du kan føle deg trygg på sjøen.

Starten på den nye sesongen er det perfekte tidspunktet for å oppdatere alle navigasjonsutstyrene dine ombord, inkludert å sørge for at du har de rette innstillingene på plass for å holde deg trygg i flere måneder fremover.

Den anerkjente navigasjonseksperten Alan Watson, med kunder som varierer fra helgecruisere til profesjonelle seilere. Han deler sine beste råd for å sikre at båtens elektronikk er klar for nok en hel sesong ute på havet.

1. Multifunksjon displayet

Multifunksjon displayet har revolusjonert navigasjon for seilere, og disse intelligente og intuitive skjermene gir deg enda flere muligheter i båtens verden. Som seiler har du en rekke informasjon til fingerspissene som sparer både tid og krefter ombord og er et verdifullt tillegg for enhver båt og dedikert kart eier. MFD-ene er nå så enkle å bruke at de kan bidra til å spare tid, øke effektiviteten og forbedre sikkerheten ombord. Å bruke multifunksjon displayet til sitt fulle potensiale vil forbedre tiden din på sjøen.

Kontrollerer MFD-innstillingene
"Helgene før den første turen på sjøen er et ideelt tidspunkt å leke med din MFD og sørge for at de viktigste innstillingene er på plass".

Det første jeg sjekker er at kartplotteren min er oppdatert, så slår jeg på systemet og sørger for at jeg får en god GPS-posisjon. Det er det første kritiske punktet: "Hvor er jeg?" Neste punkt er dybden, så her er det å sørge for at du får en pålitelig dybdelesing på ekkoloddet. Så sjekker du om alarmer for grunt vann er stilt inn slik du vil ha dem. Etter jeg vet hvor jeg er og at jeg er på sikker grunn, er min neste prioritet å se og bli sett. Derfor må jeg nå sjekke at jeg kan se AIS-mål på kartplotteren. Hvis du har klasse B som overfører AIS, må du kontrollere at det fungerer riktig også.

Hvis du ikke har oppgradert siden 2015, er det en risiko for at systemet ditt er utdatert, og du vil da gå glipp av de nyeste funksjonene, mulighetene og feilrettingene. Husk å sjekke delen om programvareoppdateringer på raymarine.com for den nyeste programvaren.

2. Autopilot

Hvis du har en autopilot montert, vil kartplotteren bruke kompasset i denne for å gi kursen. Slå på kursvektoren (tidligere rød, men nå lilla) på kartplotteren, og kontroller at den peker riktig vei. Hvis den er feil, er det sannsynlig at noen har etterlatt verktøykassen sin rett ved siden av sensoren. Kursen må ideelt fastlegges fra kai siden, og eldre autopiloter har nytte av regelmessig kalibrering å gjøre om avvikskurven; de nyeste gjør dette automatisk i bakgrunnen.

3. Radaren

Det neste du må sjekke er radaren. Dette gjøres best fra kai siden. Sjekk at målene vises på skjermen, og pek deretter, med radar i head-up (bare for denne testen bruker jeg normalt Kurs opp), mot et lite mål og sørg for at det vises på kurslinjen. Når dette er gjort, går du til kartbildet og slår på radar-overlegg.

Pass på at land-ekko nøyaktig legges over landet på kartet; hvis de ikke gjør det, betyr det at kursinformasjon fra autopiloten mangler og må kalibreres.

4. VHF'en

Og til slutt, ikke glem VHF-en. En vanlig feil er vann i antennekabelen som ikke påvirker mottaket, men reduserer overføringsrekkevidden til omtrent null. En testsamtale med en fjern stasjon (ikke marinaen 100 meter unna) vil vise om systemet fungerer.

?
Handlekurv
Logg inn
Glemt ditt passord?
Bli medlem
Allerede medlem? Logg inn her for å ta del av fordelene
Glemt passord
Fyll inn din e-post nedenfor og vi sender deg en e-post om hvordan du tilbakestiller ditt passord