Watski Logo Light
Forslag
Viser av produkter
Vis alle

Motorservice og vedlikehold av båten

Her finner du en trinn-for-trinn-guide

Innhold:

  1. Olje- og filterbytte
  2. Konservering av kjølesystemet
  3. Termostaten
  4. Impeller
  5. Kjølevannsslanger / avgasslanger
  6. Drivreim
  7. Drivstoffsystemet
  8. Elsystemet ombord
  9. Ventilasjon under vinteropplaget

1. Olje- og filterbytte

Du bør bytte olje og filter minst én gang per sesong, vanligvis om høsten i forbindelse med opptak. Fordelen er at motoren står med fersk olje gjennom vinteren. Gammel olje kan effektivt bryte ned motoren. Det er også viktig å bytte filteret, som har til oppgave å rense oljen for sot og metallpartikler, samtidig som det hindrer unødvendig slitasje på motoren.

Gjør så her:

  • Start motoren mens båten ligger ved bryggen. La motoren komme opp til arbeidstemperatur. Slå av motoren, dra ut oljestikken og sett inn en oljeskiftpumpe i hullet for å pumpe ut oljen. Bruk en beholder med volumangivelse slik at du er sikker på at du får ut all gammel olje. Spesielt samler det seg slagg i bunnen av sumpen, så prøv å suge ut så nøye som mulig.
  • Bruk en filtertang for å få av oljefilteret, som kan sitte ganske stramt. Ha en klut og bøtte klar for å minimere søl.
  • Deretter tar du litt olje på gummiringen som sitter på filteret, dette smører og gjør det lettere å stramme for hånd. Monter det nye originalfilteret og stram det til med håndkraft. Når du føler motstand, strammer du omtrent et halvt omdreinings til. Merk! Ikke bruk filtertang.
  • Når filteret er på plass, er det på tide å fylle på riktig mengde ny motorolje. Tenk også på filterets volum når du fyller på. La oljen synke ned og sjekk med målestokken før du starter motoren på nytt. Start deretter motoren. La den gå en stund slik at den nye oljen når overalt. Sjekk eventuelle lekkasjer rundt oljefilteret.
  • Stopp motoren og sjekk oljenivået etter en stund.
Olje & oljeskiftepumper
Oljefilter

2. Konservering av kjølesystem

Godt vedlikeholdt og jevnlig sjekket kjølesystem reduserer risikoen for overopphetingskader. Den største årsaken til rustdannelse i motorens kjølekanaler er mangelfulle konserveringer. Når motoren er tom for vann og det er oksygen i kanalene, er grobunnen for rustangrep størst. Det spiller da mindre rolle om motoren kjøles av sjøvann eller ferskvann. For å unngå frostskader og korrosjonsskader under oppholdstiden, er det viktig at du også konserverer kjølesystemet når båten er på land

Merk! Konservering av kjølesystemet bør du gjøre på land, da det ellers er risiko for vanninntrenging i båten.

Konservering av sjøvannskjølte innenbordsmotorer

Prinsippet for konservering av kjølesystemet er at kanalene må 'skylles' og deretter tappes. Løsne sugeslangen fra sjøvannspumpen på innsiden. Koble deretter til en ny slange til sugeslangen og legg den til en bøtte som fylles kontinuerlig med ferskvann.

Det er veldig viktig å kontrollere at sjøvannspumpen ikke går tørr. Impelleren vil da bli ødelagt, og skade på motoren kan være en konsekvens. Det er også svært viktig at sjøvannspumpen virkelig suger av seg selv. Det er absolutt ikke tillatt å koble til en spyleslange som spruter vann under trykk inn i motorens kjølesystem.

Gjør så her:

  • Kjør motoren på tomgang i omtrent 10-15 minutter eller til motoren har nådd tilstrekkelig temperatur og termostaten åpner seg. Ved å la motoren gå en stund, skylles all slam og salt ut av motoren. Deretter slår du av motoren.
  • Sett sugeslangen ned i blandingen av vann og glykol. Plasser spannen ved eksosutløpet. På denne måten blir glykolblandingen utnyttet og kan cirkulere gjennom motoren flere ganger.
  • Etter noen minutter er det klart. Slå deretter av motoren igjen og la den gjenværende glykolblandingen være i motoren. Den gir frostbeskyttelse og samtidig en konserverende hinne på kjølevannskanalene.
  • Kontroller og rens eventuelt sjøvannsfilteret.

Om motoren skal beskyttes over lengre tid enn vanlig, kan man med fordel bruke en emulgerende konserveringsolje. Gjør da på samme måte som beskrevet ovenfor, men tøm systemet da konserveringsoljen ikke gir frostbeskyttelse.

Konservering av ferskvannskjølte innenbordsmotorer

Ett godt vedlikeholdt og jevnlig kontrollert kjølesystem minimerer risikoen for overopphetingskader. For å unngå frostskader og korrosjonsskader under vinteropplag er det viktig å konservere kjølesystemet når båten er på land.

Merk! Konservering av kjølesystemet bør utføres på land for å unngå risiko for vanninntrenging i båten.

Den ferskvannskjølte motoren har to kjølesystemer: et sjøvannskjølt system der oljekjøler, varmeveksler og i noen motorer også eksosrør konserveres på samme måte som for den sjøvannskjølte motoren. Motorblokk og topplokk blir derimot kjølt med ferskvann. Dette systemet blir igjen kjølt av sjøvannet i varmeveksleren.

Gjør så her:

  • Kontroller frysepunkt på den interne kjølesystemets kjølevæske med en frostvæske-måler og fyll på ved behov. Kjølevæskeblandingen mister gradvis sine korrosjonsbeskyttende egenskaper og bør skiftes ut minst hvert annet år. Kontroller og rens eventuelt sjøvannsfilter.
  • Konserver den sjøvannskjølte delen på samme måte som beskrevet ovenfor.
  • Sjekk væskenivået i ferskvannskjølesystemet i ekspansjonstanken.
  • Sjekk at alle avtappingskraner og propper er stengt.
  • Noen motorer har sinkanoder i varmeveksleren. Disse må skrus ut og kontrolleres. Sinkanoden bør byttes hvis 50% er korrodert.
Konservering

3. Termostaten

Om du har en temperaturmåler på instrumentpanelet, kan du se om motoren holder rett arbeidstemperatur. For høy temperatur skyldes ofte tilstoppede kjølevannsinntak, kjølevannskanaler, varmeveksler eller defekt impeller. For lav kjølevanntemperatur skyldes ofte en defekt termostat.

Det er enkelt å kontrollere om termostaten fungerer som den skal:

  1. Fjern termostatdekselet og ta ut termostaten.
  2. Legg merke til graderingen som er inngravert.
  3. Legg termostaten i en kjele med vann sammen med et steketermometer.
  4. Sjekk at termostaten åpner ved den graden du noterte.
  5. Hvis ikke, bytt termostaten.

4. Impeller

Impelleren pumper kjølevann gjennom motorens kjølesystem. Man kan si at impellerpumpen er motorens hjerte. Det er derfor svært viktig å sørge for at impelleren er i god stand. Impelleren bør byttes minst hvert annet år da gummi eldes og blir hardt. En gammel impeller er derfor ikke like effektiv som en ny.

For å opprettholde impellerens spenst, kan man gjøre følgende:

  • Løsne dekselet til sjøvannspumpen og ta ut impelleren. Merk at dette gjøres etter konserveringen.
  • Forsøk å ta ut impelleren for hånd. Hvis det ikke går, bruk polygrip eller et par skrutrekkere. Bruk verktøy forsiktig slik at hverken impelleren eller pumpen blir skadet.
  • Skyll impelleren grundig i ferskvann og oppbevar den mørkt i en tett plastpose i løpet av vinterhalvåret.

5. Kjølevannslanger / avgasslanger

Siden gummi blir skjørt når det eldes, bør du av og til kontrollere om det har oppstått sprekker i slangene. Det er ikke nok bare å se på slangene, du må vri og dra i dem for å oppdage eventuelle sprekker. Lekkende kjølevannslanger utgjør en sikkerhetsrisiko som kan føre til overoppheting av motoren eller at motoren fylles med vann.

Lekkende avgasslanger kan forårsake farlige avgasser om bord og føre til at vann trenger inn i båten. Før båten blir satt på vinteropplag, bør du grundig inspisere kjølesystemets og avgassystemets slanger og slangeklemmer. Bytt ut slangene som ikke føles myke, elastiske og smidige. Bytt også de med synlige sprekker. Stram samtidig alle slangeklemmer.

6. Drivreim

Kontroller noen ganger i året at drivreimene for generatoren og ferskvannspumpen er riktig stramme. Du skal kunne trykke remmen ned omtrent 10 mm midt mellom remskivene, verken mer eller mindre. Sjekk reimspenningen etter noen timers kjøring. Du bør også inspisere reimens tilstand før vinteropplaget. De må ikke være sprukne eller frynsete.

En feilfri drivreim gir bedre ladningseffekt på generatoren og reduserer samtidig risikoen for overoppheting. Det bør alltid være en ekstra reim ombord tilgjengelig.

7. Drivstoffsystemet

Når du kontrollerer og vedlikeholder drivstoffsystemet, er det viktig for sikkerheten at du er grundig. Det er spesielt viktig at du ikke får inn skitt i det svært følsomme drivstoffsystemet. Ved opptak bør du sørge for at enten tanken er full av diesel eller helt tom. Dette er for å redusere risikoen for kondens og dermed vann i drivstoffet, noe som kan føre til problemer om våren.

Hvis du har en ekstra montert drivstoffilter med vannskiller mellom motoren og tanken, bør eventuell vann bli drener. De gamle drivstoffilterne lar du være. Disse byttes om våren før sjøsetting. Hvis du har hatt problemer med skitt i drivstoffet og tilstoppede filtre i løpet av sesongen, er vinteren en gylden mulighet til å grundig rengjøre drivstofftanken.

8. Elsystemet ombord

Sjøluften er en tøff driftsmiljø for et elektrisk system, da det utsettes for høy luftfuktighet og saltinnhold. Av disse grunner kan båtens elektriske system bli påvirket av strømlekkasjer, oksidasjon og spenningsfall hvis du ikke vedlikeholder systemet regelmessig.

Kontroller og forsikre deg om at ledningene ikke er skadet eller utsatt for sjøsprøyt. Ellers er det risiko for at lekkasjestrømmer kan nå motoren/drevet eller at sjøvann trenger inn i båtens skrog. Hvis lekkasjestrømmer slår ut den galvaniske korrosjonsbeskyttelsen, kan det oppstå alvorlige korrosjonsskader på kort tid.

Gjør så her:

  • Løsne batterikablene, rengjør kabelskoene og smør dem med fett beregnet for poler.
  • Kontroller elektrolyttnivået og lad opp batteriet.
  • Tørk rene skitne og fuktige kabler.
  • Spray koblingspunkter, kontakter og sikringsplinter på motoren og under instrumentpanelet med universalolje.
  • Løsne og rengjør alle oksiderte koblingspunkter.

Et batteri selvutlades når det ikke er i bruk, så du bør lade opp batteriet noen ganger om vinteren. Utladningen akselereres jo varmere batteriet oppbevares. Batteriet bør ideelt sett oppbevares i et kjølig oppbevaringsrom, balkong eller lignende. Hvis det er fulladet, kan det være igjen i båten. OBS! Et batteri tar skade av å være utladet over lengre tid, og et utladet eller dårlig ladet batteri kan ødelegges ved frysing

9. Ventilasjon under tørrlegging

Vær nøye med ventilasjonen under tørrlegging. Luft må kunne sirkulere i båten. La dører og luker være åpne for å unngå kondens og mugg. Dette gjelder også lukene til motorrommet. Benytt anledningen til å vaske grundig under og ved siden av motoren. Bruk avfettingsmiddel. Et rent motorrom er en forutsetning for høy sikkerhet om bord. I tillegg vil det være mindre lukt av olje, og servicearbeid blir mer behagelig å utføre.

For hver motor finnes det en instruksjonsbok som inneholder mer detaljert informasjon. Tidsintervallene som er angitt ovenfor, er kun generelle retningslinjer og varierer mellom ulike motortyper. I instruksjonsboken finner du intervaller angitt for akkurat din motor.

?
Handlekurv
Logg inn
Glemt ditt passord?
Bli medlem
Allerede medlem? Logg inn her for å ta del av fordelene
Glemt passord
Fyll inn din e-post nedenfor og vi sender deg en e-post om hvordan du tilbakestiller ditt passord