Motorskole
Den første utenbordsmotor kom i 1907, oppfunnet av Ole Evinrude fra Norge/USA
Utenbordsmotorer fåes i størrelser fra 2hk opp til ca. 650hk. Et stort flertall av dem er bensin-drevne, men det finnes også diesel, gass og el-drevne.
Nesten alle motorer er vannkjølt, men det finnes noen mindre modeller som er luftkjølte.
Hvorfor skal man velge en utenbordsmotor:
- Frigjøre plass i båten.
- Lett tilgjengelig i forbindelse med vedlikehold.
- Enkel å skifte ut.
- Finnes i mange forskjellige størrelser.
2-takter & 4-takter
De første utenbordsmotorene var 2-takts motorer, men i starten av 1990-tallet begynte 4-takts motorer å komme på markedet.
2-takts motorer har en lavere vekt og har en enklere konstruksjon. De støyer mer, krever oljeblandet bensin og de har et høyere drivstoff forbruk.
Det finnes dog moderne 2-takts motorer (Optimax/E-Tec) med elektronisk drivstoffinnsprøytning (DFI, EFI), som miljømessig er på nivå med dagens 4-takts motorer.
En 2-takts motor har normalt en mer aggressiv karakter enn en tilsvarende 4-takts motor med hensyn til akselerasjon.
Terminologi
Nedenfor finnes en illustrasjon over de mest vanlige begrepene som omhandler utenbordsmotorer.
Velg den riktige motorlengden
Når du skal velge lengden på din motor er det viktig å tenke over hvilken båttype du har.
Det finnes flere forskjellige motorlengder
- Kort ben: S. 15“/38,1 cm.
- Langt ben: L. 20“/50,8 cm.
- Ekstra langt ben: X eller XL. 25“/63,5 cm.
- Ultra langt ben: XX eller UL 30“/76,2 cm.